بصیرت
بیداری اسلامی، باور ملی
قالب وبلاگ
 
چه زیباست شخصیت خاتم الاوصیاء را در آینه بیان سید الاوصیاء مشاهده نمودن.
چه گویا و پر پیام است روش و منش منجی بشریت را از نهج‌البلاغه امیرالمومنین علیه‌‌السلام شنیدن.
چه دلنشین است قصه‌های یوسف زهرا سلام‌الله علیها را از زبان مظلومش علی علیه‌‌السلام شنیدن.
چه سبز و بهاری است داستان بلبل بوستان انسانی را در ترنم و زمزمه‌های باغبان امید‌ها جستجو كردن.
چه عرفانی و جان آفرین است از كلام امام العارفین به سیره سیمای فروزنده فرزندش حضرت مهدی عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف راه یافتن.
چه پسندیده و پربهاست شیوه حكومت بزرگ حاكم آینده گیتی را از حكمت‌های برترین حاكمان تاریخ آموختن و زمامداری حق و عدل مهدوی را از كتاب تبلور عدالت علوی به نظاره نشستن.

و چه مبارك و مقدس می‌نماید راهیابی نور از نور كه مطمئن‌ترین طریق معرفت امامان نور می‌باشد و ان الایات یفسر بعضها بعضاً و نوشتار حاضر عهده‌دار این راه و رسالت است و به مهدی پژوهشی از مسیر نهج‌البلاغه می‌پردازد. ان‌شاءالله مقبول حق و مفید حق طلبان افتد.

كلام اول

یعطف الهوی علی الهدی اذا عطفوا الهدی علی الهوی و یعطف الرأی علی القرآن اذا عطفوا القرآن علی الرأی1
واژه‌ها: عطف، میل، مهربانی، بازگرداندن.
ترجمه: وقتی مصلح موعود قیام كند خواسته‌ها و هواهای نفسانی را به هدایت برمی‌گرداند(تابع وحی می‌كند) آنگاه كه مردمان هدایت را تابع هواهای خویشتن قرار دهند و نظریه‌ها و افكار مختلف را تابع قرآن می‌سازد هنگامی كه تفسیر به رأی كنند و نظریه‌های خود را برتری دهند و به قرآن تحمیل نمایند.

 

توضیح و تفسیر

مفسرین نهج‌البلاغه این خطبه را یكی از پیشگویی‌های امام علی علیه‌‌السلام نسبت به حوادث عظیم آینده و قیام حضرت مهدی علیه‌‌السلام می‌دانند.2

به طور كلی می‌توان این فراز از خطبه را به دو بخش تقسیم كرد:

الف) شرایط و وضعیت جامعه جهانی قبل از ظهور آن رهبر الهی كه همان منزوی گشتن حقایق قرآنی و فراگیر شدن فساد و فتنه‌ها در همه زمینه‌های زندگی فردی و اجتماعی، فرهنگی، سیاسی واقتصادی و بدعت‌ها و تحریف‌ها در اندیشه و عمل و ادیان باشد.
البته همان گونه كه علی علیه‌‌السلام می‌فرماید: تمام مفاسد از اولین جنایتی كه توسط قابیل رخ داد تا انواع ظلم‌ها و بی‌بندوباری‌ها و بزرگ‌ترین جنگ‌های جاهلانه بشری ریشه در پیروی از كشش‌های حیوانی و ترك تبعیت از عقل و وحی دارد3 و این هواپرستی و تحریف‌ها و بدعت‌گذاری‌ در آخرالزمان آنقدر گسترش می‌یابد كه امام صادق علیه‌‌السلام می‌فرماید:

هنگام قیام حضرت مهدی عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف مردم جاهل سخت‌تر از جاهلان عصر پیامبر صلی‌‌الله علیه‌وآله كه سنگ و چوب می‌پرستیدند در برابر آن حضرت می‌ایستند و با تأویل و تحریف در كتاب خدا بر ضد او احتجاج می‌كنند.4 و نیز در رابطه با نابسامانی‌های جامعه، قبل از قیام حضرت مهدی عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف نزال بن‌سیره نقل می‌كند: روزی حضرت علی علیه‌‌السلام ما را مخاطب قرار داده، بعد از حمد و ثنای الهی سه مرتبه، فرمود: بپرسید از من قبل از آنكه مرا نیابید، سپس صعصعه بن صوحان برخاست و گفت: ای امیرالمومنین علیه‌‌السلام دجال چه زمانی خروج می‌كند؟ حضرت فرمود: بخاطر بسپار علائم آن زمان را: هنگامی كه نماز را بمیرانند(حركات ظاهری هست ولی روح و حیات نماز واقعی را ندارد) و امانت را ضایع كنند، كذب و دروغگویی را حلال و مجاز شمرند، رباخوار شوند، رشوه گرفتن رائج گردد، ساختمان‌های زیبا و برافراشته بسازند، دین را به دنیا بفروشند، نادانان ناصالح را بكار گمارند، زنان مشاور امور شوند، صله رحم و پیوندهای خویشاوندی قطع گردد، دنبال هواهای نفسانی، آرا و سلیقه‌های شخصی و گروهی روند، خون افراد بی‌ارزش شود، قتل و خودكشی و كشتار انسان‌ها در جنگ و ، حلم و بردباری ضعف و ناتوانی به حساب آید، ظلم و ستم مایه فخر و مباهات شود، گناهكاران امیر و كارگزار شوند و وزیران ظالم و عرفاء خائن و قاریان فاسق گردند. شهادت و گواهی دادن باطل ظاهر شود، قبح گناه برداشته و خلاف‌ها، تهمت و گناه و تجاوز علنی گردد.

قرآن‌ها و مسجدها بظاهر زیور و آراسته و مناره‌ها زیاد و بلند شود، اشرار و بدان مورد اكرام قرار گیرند، صف‌ها زیاد و ازدحام شود، هواها، آراء و قرائت‌ها مختلف، عهدها شكسته و موعود نزدیك گردد زنان در تجارت و امور اقتصادی با همسرانشان مشاركت می‌كنند بخاطر حرص و طمع دنیا، صداها و تبلیغات فاسقان بالا رود و همه جا شنیده شود (سایت‌ها و سی‌دی‌های ضداخلاقی در همه جا) و از افراد سبك‌سر و فرومایه سرپرست گروه و حزب شوند.

خلافكار حفظ ‌شود بخاطر ترس از شرش و دروغگو تصدیق شود و خائن امین شمرده شود. آوازها، ترانه‌ها و سرودها و آهنگ‌های قبیح و آلات موسیقی و بازی فراوان گردد، آخر امت، اولش را لعن كنند زنان زین‌ها سوار و راننده شوند. زنان متشبه به مردان و مردان به زنان خود را شبیه نمایند، شاهد بدون مشاهده چیزی شهادت می‌دهد.

و در نهایت اصبغ بن نباته می‌پرسد: ای امیرالمومنین، دجال كیست؟ و حضرت خصوصیات او را بیان نموده و می‌فرماید: سرانجام در روز جمعه آن كه حضرت مسیح عیسی‌بن مریم علیه‌‌السلام پشت سرش نماز می‌گذارد، امام دوازدهم از عترت پیامبر صلی‌‌الله علیه‌وآله نهمین فرزند حسین‌بن علی علیه‌‌السلام خورشید فروزان بوده كه مقابل ركن و مقام ظاهر می‌شود، زمینی را پاك گرداند و میزان را وضع و عدالت را استقرار بخشد پس هیچ‌كس ظلمی نكند و ستمی انجام نگیرد.5
آری آنگاه كه در نبود نور و گرمای خورشید، بشریت در محاصره و تاریكی‌ها و تهدیدها قرار گیرد امید و انتظار به مصلح خدایی پیدا نموده و با تمام وجود، ضرورت او را احساس می‌كند.

ب) برنامه‌های بلند عملی و اهداف آرمانی آن حضرت در همه ابعاد جامعه كه هدایت همگان به سوی حق و عدل و قوانین قرآن و رهایی انسان‌ها از بند اسارت هواهای حیوانی، فساد و فسق و فریبكاری‌ها و یعطف الهوی علی الهدی به گونه‌ای كه جهان خزان دیده و زمستان‌زده بی‌برگ و خالی از عدل و آزادی با ظهور آن بهار راستین حق، سراسر بهاران شود، زیبا و لذت‌زا همان طور كه در زیارت او می‌خوانیم: السلام علی ربیع الانام و نضره الایام6؛ سلام بر آن بهار مردمان و صفا و شادبخش روزگاران، آن منجی جهان بشریت، انسان‌های دور گشته از حقایق و گرفتار در گرداب مذاهب باطل و تئوری‌های فاسد یا قرائت‌های مختلف فرقه‌ای و جناحی را به صراط مستقیم رهنمون می‌كند و همانند خورشید عالمتاب، با نور علم و منطق و اقتدار خدایی‌اش و به مصداق آیه لیظهره علی الدین كله7، خداوند او را بر همه ادیان و افكار پیروز نماید و شریعت محمدی صلی‌‌الله علیه‌وآله را همه جا احیاء و حاكم گرداند.8

مقداد بن اسود از پیامبر صلی‌‌الله علیه‌وآله نقل می‌كند كه فرمود: در سراسر روی زمین خانه‌ای حتی از سنگ و گل یا خیمه‌ای از كرك و مورباقی نماند جز آنكه اسلام را وارد آن می‌كند.9

منتظرم تا كه فصل دی بسر آید
باغ شود سبز و باغبان به درآید
بلبل عاشق به پای گلبن توحید
اشك فشان باش تا دم سحر آید
بگذرد این روزگار تلخ‌تر از زهر
بار دگر روزگار چون شكر آید

آری آن انسان كامل كه تربیت و تعلیم یافته خالق هستی است ماهیت مردمان و هواهای نفسانی و تمایلات حیوانی را می‌شناسد و مختصات هدایت و ارزش‌های الهی را می‌داند. او امت‌ها را آگاهی و اراده می‌دهد تا حیات و سعادت خود را در هدایت و اطاعت دستورات خدا بیایند و استعدادها و غرائز را در مسیر رشد و رسیدن به هدف عالی، تقرب به خدا و خدای‌گونه‌ شدن قرار دهند. آن مرد الهی سیمای نورانی انسانیت را ظاهر و چهره حقیقی قرآن را روشن خواهد نمود در نتیجه نظریات ناصالح و انحرافی برخاسته از كشش‌های حیوانی و مغزهای آلوده به سرعت توان رویارویی خود را در برابر قرآن و كلام خدا از دست می‌دهد و فروغ فطرت‌های پاك پدیدار و همه حق‌طلب و عدالت‌خواه شده مطیع رهبر عدالت‌گستر می‌شوند هم او كه ولی‌الله و كلام‌الله ناطق و پیام‌هایی خدایی دارد دل‌ها را متوجه و مرتبط با قرآن می‌كند تا همگان همگام با هستی مسیر عدل و عبودیت و اطاعت خدا را طی كنند چرا كه «كل له قانتون10» همه بالا و پستی از آن او و همه مطیع و سر به فرمان اویند، الم تر ان الله یسبح له ما فی السموات و الارض11، آیا ندیدی هرچه و هركس در آسمان‌ها و زمین است تسبیح‌گوی خداست.

در پایان، می‌توان پند و پیام تربیتی و اخلاقی بلندی را نیز نتیجه گرفت كه در واقع منشور سعادت مسلمان در دوران غیبت محسوب می‌شود و آن پیروی از هدایت وحی و عترت و عقل و ترك تبعیت از تمایلات حیوانی و هواهای نفسانی است چرا كه هرزگی و هواپرستی عامل بدبختی، اختلاف و انحطاط فرد و جامعه بوده و امام زمان عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف با آنها مبارزه می‌كند تا جهان را به فلاح و صلاح رساند.

در نهج‌البلاغه حضرت علی علیه‌‌السلام بارها پیروی هوای نفس را نكوهش كرده و از عوامل اساسی سقوط انسانیت می‌داند. از جمله در بیانی می‌فرماید:

ایها الناس ان اخوف ما اخاف علیكم اثنان، اتباع الهوی و طول الامل فاما اتباع الهوی فیصد عن الحق و اما طول الامل فینسی الآخره12.
ای انسان‌ها، بیش از هر چیز بر شما از دو چیز می‌ترسم، هواپرستی و آرزوهای دراز، چرا كه پیروی از خواهش‌های دل و نفس، انسان را از حق، حق‌جویی، حق‌گویی و حقایق باز می‌دارد و آرزوهای طولانی، آخرت (مرگ، قبر، قیامت، روز حساب و زندگی جاوید) را از یاد و خاطر می‌برد و در نتیجه زمینه ارتكاب هر فساد و گناهی در آدمی بوجود می‌آید.

حتی تقوم الحرب بكم عن ساق بادیا نواجذها مملوه اخلافها خلوا رضاعها عاقبتها.13
واژه‌ها: نواجذ، جمع ناجذ یعنی دندان بلوغ، انتهای دندان‌ها، اخلاف (جمع خلف)، پستان، رفت و آمد و علقم، حنظل و هرچیز تلخ، حلو، شیرین، رضاع، شیردان و شیرخوردن.

ترجمه: در ‌آینده جنگ با تمام شدت افروخته گردد و چنگ و دندان‌هایش را تا آخر نشان خواهد داد و به اوج می‌رسد آنهم با پستان‌های پر شیر كه ابتدا دوشیدن و نوشیدن آن شیرین می‌نماید لیكن پایانی تلخ و زهرآگین دارد.

شرح و تفسیر: در این بخش حضرت به فتنه‌ها و جنگ سختی كه در آستانه ظهور آن مصلح بشریت رخ می‌دهد، اشاره می‌كند و با كنایه و استعاره‌های زیبا، شدت آن نبرد و تداوم و گستردگی‌اش را می‌رساند و حالت آن جنگ را تشبیه می‌كند به حال آنكه می‌ایستد با قدرت و ثبات، و نیز به شیر خشمگین كه دندان‌هایش ظاهر می‌شود و شتری كه با شیردار شدن و آماده كردنش برای فرزندش به كمال می‌رسد در واقع هر سه تشبیه بیانگر عظمت و قوت آن جنگ با شرائط و سلاح‌های مختلف می‌باشد. و می‌فرماید: شروع این جنگ شیرین می‌نماید شاید به خاطر غلبه و غنائم خوشحالند ولی در پایان جز ذلت و هلاكت و سرانجام جهنم نمی‌یابند.

آنچه از روایات استفاده می‌شود وقوع جنگ‌ها و كشتار انسان‌ها بوسیله نبردها و بیماری‌های ناشی از آن همانند طاعون با سلاح‌های میكروبی، قحطی واست.

در حدیثی پیامبر صلی‌‌الله علیه‌وآله می‌فرماید: پس از من فتنه‌های پدید می‌آید كه راه نجاتی از آنها نخواهد بود. در آنها جنگ، فرار و آوارگی است و بدنبال آن فتنه‌هایی شدیدتر یكی پس از دیگری شعله‌ور بگونه‌ای كه هیچ خانه‌ای از عرب‌ها نمی‌ماند كه آتش جنگ وارد آن نگشته و هیچ مسلمانی نمی‌ماند كه آن فتنه به او نرسیده باشد آنگاه مردی از خاندان من ظهور می‌كند.14

و در بیانی دیگر می‌فرماید: زمین از ستم و ظلم پر می‌گردد تا جایی كه در هر خانه‌ای ترس و جنگ وارد شود.15 همچنین از امام رضا علیه‌‌السلام نقل شده است: قبل از ظهور امام زمان علیه‌‌السلام كشتارهای پیاپی رخ خواهد داد16 و امیر مومنان علیه‌‌السلام می‌فرماید: پیش از ظهور حضرت قائم عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف جهان گرفتار دوگونه مرگ می‌گردد، مرگ سرخ با شمشیر و سلاح و مرگ سفید با طاعون و17

و بسیاری از دانشمندان غرب نیز با استناد به كتاب مقدس و انجیل و جنگ عظیمی را برای آینده عالم پیش‌بینی نموده‌اند.18
الاوفی غد و سیاتی غد بما لاتعرفون، یاخذ الوالی من غیرها عمال‌ا علی مساوی اعمالها و تخرج الارض افالیذ كبدها و تلقی الیه سلما مقالیدها فیركم كیف عدل السیره و یحیی میت الكتاب و السنه.19

واژه‌ها: غد، فردا، افالیذ(جمع افلاذ، افلاذ جمع فلذ، پاره‌ها، قطعات)، مقالید(جمع مقلاء، كلیدها، خزانه)، عمال(كارگزاران، جمع عامل)

ترجمه: آگاه باشید در فردا، فردایی كه قطعاً واقع خواهد شد و هیچ شناختی از آن ندارید والی و زمامداری از غیر آنها خاندان ستمگر و حكومت‌های امروزی كارگزاران حكومت‌ها را بر اعمال بدشان مؤاخذه و كیفر می‌كند، برای آن بزرگوار، زمین گنجینه‌های خود را بیرون می‌ریزد و كلیدهایش را به او تسلیم می‌نماید. پس عدالت را در روش حكومت حق به شما می‌نمایاند و قوانین متروك شده كتاب و سنت را زنده و اجرا می‌كند.

تفسیر و توضیح: در این قسمت به برخی از سیره و روش آن مصلح كل اشاره می‌فرماید و با جمله معترضه و سیأتی غد بما لاتعرفون، قطعی بودن وقوع فردا و عظمت و اهمیت حوادث و آنچه نمی‌دانید را می‌رساند كه به قول شارح معتزلی20 این گونه جملات معترضه در قرآن نیز نمونه‌ها دارد مانند فلا اقسم بمواقع النجوم و انه اقسم لو تعلمون عظیم، انه لقرآن كریم21 كه و انه لقسم لو تعلمون عظیم، جمله معترضه بین قسم و جواب آن است بعلاوه لو تعلمون هم معترضه بین معترضه می‌باشد و

به هر حال آن امام آخر الزمان، طاغیان ستمگر را دستگیر و كیفر می‌كند و موانع ایجاد عدل و قسط برداشته شود و دیگران نیز عبرت گرفته، ره ‌زشتی و ظلم نابود و برای تحقق عدالت در سراسر عالم همه عوامل آب و باد و ثروت‌ها و ذخائر زمین تحت فرمان او در آیند و اهل زمین مطیع اوامر آن پیشوای مهربان می‌شوند و عدل را در تمام ابعاد زندگی می‌نمایاند، بفرموده امام صادق علیه‌‌السلام: اما والله لیدخلن علیهم عدله جوف بیوتهم كما یدخل الحر و القر22. آری به خدا سوگند عدالت حضرت مهدی عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف به خانه‌ها و اتاق‌های آنها به درون زندگی فردی و خانوادگی نفوذ كند، همچنان كه گرما و سرما وارد می‌شود.

كانی به قد نعق بالشام و فحص برایاته فی ضواحی كوفان فعطف علیها عطف الضرورس و فرش الارض بالرؤس قد فغرت فاغرته و ثقلت فی الارض و طاته بعید الجوله عظیم الصوله.

و الله لیشردنكم فی اطراف الارض حتی لایبقی منكم الا قلیل كالكحل فی العین.
فلا تزالون كذلك حتی توب الی العرب عوازب احلامها، فالزموا السنن القائمه و الآثار البینه و العهد القریب الذی علیه باقی النبوه و اعملوا ان الشیطان انما ینسنی لم طرقه لتتبعوا عقبه23.

واژه‌ها: نعق(فریاد زد)، فحص(به سرعت)، فغر(باز نمودن)، شرء(دور و تبعید كردن)، ضروس،(شتر بدخو)، عزب(دور و پنهان)، سنی(آسان و بازكردن)، ضواحی(جمع ضاحیه، نواحی آشكار و نزدیك)

ترجمه: گویی او را می‌بینم كه از شام فریاد برآورد و با پرچم‌های خود به سرعت اطراف شهر كوفه را پرمی‌كند، پس همانند شتر بدخو و گزنده(به دوشندگانش) و زمین را از سرها فرش نماید در حالی كه دهانش گشاده و گام‌هایش سخت و سنگین بر زمین كوبد، حمله‌اش بی‌امان و پایدار و جولان او دور و دراز می‌باشد.

بخدا سوگند(آیندگان) شما را اطراف زمین پراكنده كند تا جایی كه از شما جز اندكی نماند همانند باقی‌مانده سرمه اطراف چشم.
این وضع سخت، همچنان ادامه یابد تا آنكه عقل‌های از دست رفته و پنهان شده عرب برگردد. (پس برای رهایی از فتنه‌ها) باید بر سنت‌های پایدار و نشانه‌های آشكار و عهد و پیمان نزدیك كه بقا و استمرار و اتمام نبوت بر آ‌ن استوار است، ملتزم باشید و بدانید كه شیطان راه‌هایش را برای فریب شما هموار می‌نماید تا گام‌های قدمش نهادها و پیروی او كنید.

تفسیر: در این فصل از خطبه امام علی علیه‌‌السلام اشاره به جنگی عظیم و خاص دارد كه از منطقه شام آغاز و عراق را فرامی‌گیرد و با جنایت و حملات نظامی، قدرت و سلطه خود را تثبیت می‌كند و حاكمیت ظالمانه او تداوم و توسعه می‌یابد تا جامعه عرب بیدار و خردهای جمعی را بكار انداخته با اتحاد قیام كنند و آن حكومت جابرانه را از بین ببرند.

برخی از علما بزرگ مانند علامه مجلسی آن را مربوط به قیام سفیانی در هنگامه ظهور حضرت مهدی موعود عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف می‌دانند و جمعی از شارحین نهج‌البلاغه آن را ناظر بر حمله عبدالملك مروان دانسته كه بعد از غلبه بر شام راهی كوفه شد و به آنجا و اطرافش یورش برد تا مصعب بن‌زیبر قاتل مختار بن ابی عبیده ثقفی را به قتل رساند و مردم با او بیعت نمودند و سپس حجاج بن‌یوسف را به مكه برای كشتن عبدالله بن‌زبیر فرستاد(در سال 73ه) او كعبه را منهدم و جمع زیادی را به قتل رساند تا این كه عباسیان با ابومسلم خراسانی و ایرانیان روی كار آمدند و بنی‌امیه و بنی‌مروان منقرض گشت.24

به نظر می‌رسد قرائن موجود در این خطبه(قبل و بعد این بخش) و در دیگر روایات مؤید و مرجح سخن علامه مجلسی است، كه ناظر به زمان ظهور امام مهدی عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف می‌باشد یعنی حضرت علی علیه‌‌السلام بعد از بیان شیوه حكومت آن رهبر معصوم، می‌فرماید: این حكومت به آسانی فراهم نگردد بلكه در آستانه آن جنگ سختی با تهدیدها و تبلیغ‌های فریب‌كارانه و كشتار از منطقه شام كه شامل فلسطین اشغالی یعنی مركز این حمله و برنامه‌های جنگی بر ضد اسلام و ممالك اسلامی توسط سلطه‌گران غرب و صهیونیست‌ها نیز می‌شود آغاز شده كوفه و اطرافش را می‌كوبد (عراق را تصرف می‌كند) و  كه این می‌تواند ناظر به حمله اخیر آمریكا به عراق و جنگ‌هایی در آینده خاصه با تئوری‌ صهیونیستی تشكیل خاورمیانه بزرگ و نقش ادعایی از نیل تا فرات، پیشگویی‌های غربی‌ها به این كه بزرگ‌ترین جنگ جهانی در این منطقه رخ می‌دهد و حتی قیام سفیانی بزرگ‌ترین مخالف نهضت عادلانه مهدوی باشد.

با عنایت به این كه كلام امیرالمومنین علی علیه‌‌السلام اطلاق دارد و تصریحی به شخص و عصر خاصی ندارد، مضافاً با روی كار آمدن بنی‌عباس و انقراض حكومت امویان، ظلم و فساد تمام نشد و رهبری معصوم و عالم و عادل قیام نكرد تا قرآن و عترت و سنت را احیا كند، به علاوه اوصاف مذكور در فصل 1و 2 خطبه تنها قابل تطبیق بر حضرت مهدی عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف می‌باشد و در تایید این نظر می‌توان از جمله والعهد القریب استفاده كرد با توجه به روایت امام صادق علیه‌‌السلام كه می‌فرماید: نحن عهد الله فمن وفی بعهدنا فقد وفی بعهدالله25 مائیم عهدالله پس آن كه به عهد ما وفادار باشد. براستی به عهد و پیمان خدا وفا كرده است. و همچنین بیان آن حضرت در تفسیر آیه: و اوفوا بعهد الله همان پذیرش ولایت علی علیه‌‌السلام و ائمه معصومین علیهم‌السلام بعد از او باشد26. و نیز از عهد در آیه «قال لا ینال عهدی الظالمین»27 كه مقصود امامت می‌باشد.28

خلاصه تعهداتی به امام زمان، امام بحق و جانشین پیامبر صلی‌الله علیه‌وآله داریم كه باید شناخت(معرفت، محبت ولایت، اطاعت و) و به آنها ملتزم شد. بعلاوه در زیارت حضرت مهدی عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف آمده است السلام علیك یا میثاق الله29

در پایان، حضرت علی علیه‌‌السلام برای مصونیت و رهایی از فتنه‌ها در هر عصر و زمینه‌سازی قیام امام مهدی عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف توجه و التزام به كتاب الله(قرآن) كتاب قانون سعادت‌بخش انسان و سنت پیامبر صلی‌‌الله علیه‌وآله حقایق اسلام و همراه شدن با ولایت و خلیفه الله كه بقیه و عامل بقا و استمرار نبوت است را توصیه می‌كند. و نیز هشدار می‌دهد شیطان در كمین است مبادا غفلت نموده سراغتان آید و اسیر نیرنگ‌های به ظاهر زیبای او، عوامل مخفی، تهاجم فرهنگی و تبلیغات فریبكارانه شیاطین شرق و غرب با الفاظ بظاهر زیبای آزادی، دموكراسی، حقوق بشر و شما را به فساد و گناه كشانند تا سلطه استعماری خود را ادامه دهند، شوید كه گرفتار بدبختی دنیا و آخرت خواهید شد.

و مشابه این كلام را در مورد حوادث سخت آینده منطقه شام و كوفه آورده می‌فرماید:

فوالذی فلق الحبه و برأ النسمه ان الذی انبئكم به عن النبی الامی ما كذب المبلغ و لا جهل السامع، لكانی انظر الی ضلیل قد نعق بالشام و محض برایاته فی ضواحی كوفان فاذا فغرت فاغرته 30

ترجمه: پس سوگند به آن كسی كه دانه را شكافت و انسان و جانداران را آفرید، آنچه به شما خبر می‌دهم از پیغمبر امی(با علوم خدایی نه دانش مدرسه‌ای) است مطمئناً نه گوینده دروغ گفته و نه شنونده ناآگاه بوده است.

گویا می‌بینم شخص سخت گمراهی كه از شام فریاد زند و بتازد و پرچم‌های خود را اطراف كوفه نصب كند و چون دهان گشاید و سركشی كند و پا زدنش(جای پایش) بر زمین محكم گردد، فتنه و آشوب‌ها با دندان‌هایشان فرزندان و مردان زمانش را بگزد و آتش جنگ شعله‌ور گردد، روزها با چهره گرفته و عبوس، شب‌ها دلخراش با رنج و اندوه بگذرد.

 

پی‌نوشت‌ها:

1- نهج البلاغه، خطبه 138.
2- منهاج البراعه، ج 8 ، ص 348 و شرح نهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید، ج9، ص 40.
3- نهج‌البلاغه، خطبه50 ، انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و احكام تبتدع، همواره سرآغاز فتنه‌ها پیروی از هواهای آلوده نفسانی و قوانین انحرافی و اختراعی است.
4- بحارالانوار، ج52، ص 362.
5- بحارالانوار، ج52 ، ص 192.
6- زیارتنامه حضرت صاحب الزمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف)، بحارالانوار102/101 و مصباح الزائد، ص441.
7- سوره فتح، آیه 28.
8- تفسیر نورالثقلین، ج5 ، ص 79، تفسیر كنزالدقایق، ج12 ، ص 310.
9- مجمع‌البیان، ج5 ، ص25.
10- سوره روم، آیه 26.
11- سوره نور، آیه 41.
12- نهج‌البلاغه، خطبه 42.
13- نهج‌البلاغه، خطبه 138.
14- عقد الدرر فی اخبار المنتظر، ص 50-74.
15- كنزالعمال، ج16، ص 584.
16- غیبت نعمانی، ص 217.
17- همان، ص277، بحارالانوار، ج52، ص 211 و یوم الخلاص، ص393.
18- ر. ك. به آرماگدون تدارك جنگ بزرگ.
19- نهج‌البلاغه، خطبه 138.
20- شرح النهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید، ج9، ص 42.
21- سوره واقعه، آیات 75-77.
22- بحارالانوار، ج 52 ، ص362.
23- نهج‌البلاغه، خطبه 138.
24- منهاج البراعه، ج8 ، ص 358، شرح نهج‌البلاغه(ابن ابی الحدید)، ج9، ص 40.
25- اصول كافی، ج1، ص221، فصلنامه انتظار، ج11، ص 12.
26- سوره نحل، آیه 91.
27- سوره بقره، آیه 124.
28- تفسیر نورالثقلین، ج1، ص122، قاموس قرآن، تفسیرالمیزان، ج2، ص 276.
29- بحارالانوار، ج102، ص93، مفاتیح الجنان.
30- نهج‌البلاغه، خطبه 100


طبقه بندی: موعود،
برچسب ها: نهجالبلاغه، موعود، امام زمان،
[ جمعه 6 خرداد 1390 ] [ 10:18 ق.ظ ] [ رضا ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


----------------------------------------

در اینجا مشق بصیرت می کنم.
امید دارم به فضل خدا
قدم در این راه گذاشتن با من
به بصیرت واقعی رساندن با خدا
ان شا الله

----------------------------------------

میخوایم 4 کلام حرف حساب بزنیم
اون هم خودمونی...

----------------------------------------

همیشه برای رضای خدا کار کنید!
زیرا ممکن است شما با دروغی
واجبی را اجرا کنید...
ولی خدا راضی نباشد

----------------------------------------

این وبلاگ کاملا شخصی بوده
و به هیچ نهادی وابسته نمیباشد!!

----------------------------------------

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

Google

در این وبلاگ
در اینترنت
بک لینک
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات